Info

Obsah blogu "Genealogie Hradil" k 26. 05. 2019 najdete zde klikni na text pod:

Jak vyhledávat pomocí obsahu, platí pro všechny záložky
Na anonymní dotazy nebude reagováno, budou posílány do spamu.
Nepomáhám s přečtením starých textů, na FB je dost skupin, kde si lidé pomáhají se čtením.

pondělí 5. dubna 2021

Rozložení a struktura mé Rodinné kroniky a proč jsem se rozhodl ji takto rozdělit.

Občas se zde někdo ptá na strukturu rodinné kroniky / kroniky, tak jsem se rozhodl napsat tu mou verzi. Samozřejmě ti zkušenější to dělají lépe a ti co nemají zkušenost možná nějakou tu inspiraci uvítají.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Rodinnou kroniku píši nebo spíše se snažím napsat od roku 2015, dříve to bylo jen takové sepisování poznámek. Ze začátku to byla jedna kniha, ale jak jsem na tom začal pracovat tak jsem zjistil, že to jako jedna kniha nepůjde.

Samozřejmě jsem začal vývodem, který se časem dosti rozkošatí a jak přibýval zájem některých příbuzných jsem musel uznat, že je nebude zajímat historie dalších větví. Takže i pro lepší sepsání jsem začal dělit na vývod pro otce a vývod pro matku. A i tady je to potřeba rozdělit na větev dědy a báby. A tudíž každá ta větev otce a matky je rozdělena na dvě části.

Ovšem já nashromáždil velké množství dat a obrázků jek rodiny tak různých dokumentů což začalo knihu pořádně nafukovat a asi by to nikoho moc nebavilo celé číst. Tak jsem začal vytvářet další „pomocné“ díly Rodinné kroniky. V těchto dílech jsem se zaměřil na informace o službě v armádě, informace o vojenských jednotkách ve kterých předkové sloužili nebo mohli sloužit.

Postupně se ukazovala potřeba napsat nebo spíše sestavit informace o řemeslech, které předkové dělali.

Dále mě zajímalo vyhledávání předků s příjmeními, které se u nás, ale i v Evropě vyskytují v malém množství a některé jsem dále ve stromu nemohl dohledat, Tak jsem dal všechny informace co jsem posbíral a dal do několika „malých knížeček“ Rodinné kroniky.

Další takové knížečky jsem si zpracoval z výsledků složitého bádání a jejich výsledků jako určitou zajímavost. K sestavení stačilo dát dohromady všechny poznámky co jsem měl k dané problematice, trochu je poskládat a dát tomu formu. Dále jsem si například nálezy měst doplnil o obrázky a mapy pro představení jak to tam vypadá.

Dále popis některých firem ,které měli větší spojitost s rodinou. Popis jejich historie a nějaká data.

Mám také jednu samostatnou knihu kde popisuji kostely, radnice a hřbitovy spojené s vývodem. Zde popisuji historii kostelů (od kdy začal sloužit pro bohoslužby aby se to dalo spojit s jednotlivci), to samé u radnic. Samozřejmě i hřbitovy mají svou historii. Například v Hodoníně starý hřbitov zrušili, když byl postaven nový v roce 1900. A to pak jasně dává informace, že zde nemohl být nikdo z předků a příbuzných pohřben před tímto datem. A zase byl pohřben v místech bývalého hřbitova.

Pro další knížečku jsem si posháněl nějaké obrázky pro ilustraci krojů z obcí, kde žili a vyrůstali předkové (tady na Slovácku).

Do další knížky sháním fotky obrázky, ale i obrazy, rytiny apod., zejména co nejstarší pro dokumentaci jak to tam v minulosti vypadalo.

Všeobecné informace propojení s předky a příbuznými, kteří za R-U sloužili a pracovali hlavně ve Vídni mě také vedlo k dalšímu takovému dílu.

Informace o Francouzích na Čejči a Chorvatech v našem regionu, hlavně v Poštorné a Charvatské a jejich spojitost s rodem mě také přiměly k sepsání dalších knížeček.

 

Z toho je vidět, že všechny rozšiřující informace nedávám do hlavních knih podle větví, ale dávám do menších „příloh“ společných ke všem větvím. Kdo bude mít zájem si je přečte a tím zjistí více informací o historii rodiny, ale nebude se jimi unavovat při čtení hlavních částí.

 

Samozřejmě, že připravuji i knihy o rozrodu jak jej zpracovávám, ale tady to moc není dodělaní. Také proto, že rozrod dělám teprve cca 2 roky a to je práce na dlouhou dobu.

 

Jako přílohu dávám současný seznam knih a knížeček Rodinné kroniky, které jsou více méně hotové i ty rozpracované. Trochu jsem je odsadil od sebe dle témat. Tak kde nám jakoby jednu a tu samou knihu tak tam jsem například bratranci doplnil data k němu a podobně. To číslování je pouze takové orientační a pracovní, abych se v tom lépe orientoval.

 

Samozřejmě nedělám jako jediné řešení, ale spíše jako to co mě napadlo, třeba někoho napadne lepší řešení. V podstatě jsem sám nevěděl jak začít a jak to dá dohromady. Postupem času se to tak nějak začalo samo členit. Nějak to vyplynulo také z toho k čemu jsem měl podklady. V podstatě je to takový soupis mé badatelské činnosti, taková lepší poznámkový blok.


Seznam knih / dílů Rodinné kroniky

    Ø  K01, RK, 01, rodokmen po meči

Ø  K01, RK, 02, rodokmen po meči (Hradil Stanislav I.)

Ø  K01, RK, 06, rodokmen po přeslici

Ø  K05, RK, 01, Rozrod rodu Hradil

Ø  K10, RK, 01, Vývod po meči

Ø  K20, RK, 00, Vývod po přeslici, Celý

Ø  K20, RK, 01, Vývod po přeslici, Stránský (výseč z celého vývodu)

Ø  K20, RK, 02, Vývod po přeslici, Puchmayer (výseč z celého vývodu)

Ø  K20, RK, 03, Rozrod větev Stránský – Koštuřík (výseč z celého vývodu)

Ø  K20, RK, 71, Větev Korcsak – Masaryk

  

Ø  K30, RK, 01, Armáda, Rakousko-Uhersko, Moravská část

Ø  K30, RK, 02, Armáda, Rakousko-Uhersko, Dolní Rakousy část

Ø  K30, RK, 03, Armáda, Rakousko-Uhersko, Slovenská – Uherská část

Ø  K30, RK, 04, Stejnokroje c, a k, armády a námořnictva v letech 1867-1918

Ø  K30, RK, 06, Armáda, Rakousko-Uhersko, hodnostní označeni

Ø  K30, RK, 10, Československá armáda 1918–1939, hodnosti

Ø  K32, RK, 00, Slovácká brigáda

Ø  K35, RK, 01, Prvorepublikové Četnictvo

 

Ø  K39, RK, 00, Lánové rejstříky, Urbáře Morava a Slezsko

Ø  K39, RK, 01, Rektifikační akta - 1749, Morava

Ø  K39, RK, 02, Urbáře Morava a Slezsko (opisy

 

Ø  K40, RK, 00, Rodinná příjmení v knihách, novinách a Časopisech

Ø  K40, RK, 01, Rodinná příjmení!

Ø  K40, RK, 03, Rodinná příjmení, Kristmon

Ø  K40, RK, 11, Příjmení Puchmayer

Ø  K40, RK, 60, Charvátská příjmení na jihovýchodní Moravě a přilehlém Záhorí

 

Ø  K45, RK, 01, Skaut, Junák, Pionýr, Trempink

 

Ø  K50, RK, 01, Cechy ve vztahu k rodinným řemeslům (Pernikář, provazník,)

Ø  K50, RK, 02, Historie voskařství a svíčkařství (Cesta svíčky historii)

Ø  K50, RK, 03, Vysvětlení některých pojmů používaných v genealogii a rodinné kronice

Ø  K53, RK, 01, Císařské velkostatky Moravsko-Uherského pomezí)

Ø  K53, RK, 02, Redlichův a Stummerův cukrovar Hodonín

 

Ø  K60, RK, 00, Farní (a jiné) kostely spojené s rodokmenem

Ø  K65, RK, 00, Kroje na Podluží a Hodonínsku, Záhoří

Ø  K70, RK, 01, Města a vesnice spojená s předky

Ø  K70, RK, 02, Historie měst a vesnic (pomocné)

Ø  K70, RK, 05, Architektonické památky Holíče a Kopčan


Ø  K70, RK, 08, Hledání sňatku s Rußek Marianna, Wilizana Skala und Bunsch

Ø  K70, RK, 09, Dušníky, Duszniki-Zdrój, Reinertio ex Comitatu Glacensi, Samtman

Ø  K70, RK, 10, Röthis, Vorarlberg, město původu Buchmayerů

Ø  K70, RK, 11, Dějiny města Kroměříže a příjmení Puchmayer, Pulsberger atd

Ø  K73, RK, 01, Města a vesnice spojená s předky, katastrální skici, mapy a další)

Ø  K73, RK, 10, Češi, Moravané a Slováci v pohraničí Rakouska a Vídni

Ø  K75, RK, 01, Historie některých Šlechtických rodů spojených s rodokmenem

Ø  K75, RK, 02, Historie některých měšťanských rodů spojených s rodokmenem

Ø  K77, RK, 01, Vitorazsko, Valticko, Rozvodí Moravy a Dyje

Ø  K80, RK, 01, Chorvaté na Moravě

Ø  K81, RK, 01, Francouzi na Moravě – Čejč


Ø  K91, RK, 01, Auta Viléma Stránského, vlastní i ta, na nichž jezdil

Ø  K98, RK, 01, Různé poznámky a data k jednotlivým knihám RK)

 

Doufám, že to někomu pomůže a ostatní snad budou shovívaví.

 

Zde dávám odkaz na dva takové články spojené s psaním Rodinné kroniky:

 

·        Ukázka části Rodinné kroniky pro jednu z větví mého rodu >>>

·         Pár obrázků ze stromu části otce mé matky >>>


2 komentáře:

  1. ...p.Hradile, klobouk dolu, to je opravdu krasne dilo...mozna, ze me to donuti je kvalitnejsimu vykonu...Dekuji...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně by nám to mělo přinášet radost a zábavu. Samozřejmě také seznámení s historií našich předků. Alespoň tak to mám já. Každý to máme jiné. Já to pojímám spíše jako takovou zprávu z toho co se mě podařilo najít a co se taky nedaří a proč ne nedaří (Chybí matriky, neznám místo, kde daný předek žil a pod.).

      Vymazat